tirsdag 25. oktober 2011

"Hverdags"-muffins

På søndag fikk jeg veldig lyst til å bake, men fant ut at det kanskje var en dårlig ide å bake enda et lass med sjokolademuffins. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje kunne prøve å lage en litt sunnere variant. Etter litt "googling" fant jeg denne oppskriften i en annen blogg, og etter noen tilpasninger ser den nå sånn ut:

"Sunne" havre og gulrot muffins

1,75 dl sammalt hvete eller rug
2 dl hvetemel
2,5 dl lettkokte havregryn
1 - 1,25 dl brun farin (mengde tilpasses smak og behag)
1 ss bakepulver
1/2 - 1 ts kanel (mengde tilpasses smak og behag)
1/4 ts salt
2,5 dl melk
1 egg
1/2 dl nøytral olje
1 ts vaniljeessens eller vaniljesukker
1 stor finrevet gulrot
1 - 1,25 dl hakkede valnøtter (mengde tilpasses smak og behag, sløyfes om ønskelig)

Bland alle de tørre ingrediensene og væskene hver for seg før alt blandes godt sammen i en bolle. Rør til slutt inn gulrot og evt. nøtter. Fyll muffinsformene omtrent 3/4 fulle, og stek muffinsene ved 190 grader. Antall og steketid varierer selvfølgelig med størrelsen på muffinsformene du bruker. Små former: Ca. 16 muffins stekes i ca. 15 minutter. Store former: Ca. 10 muffins stekes i ca. 20(+) minutter. Hvis du velger å fryse ned noen muffins til senere kan disse varmes ved ca. 180 grader i 8-12 minutter før servering.

Hvor sunn disse nå er får dere være med og bedømme, men Are og jeg likte dem veldig godt! De er litt annerledes enn hva en forventer når en ser en muffins, men jeg synes det var et fint supplement til matpakka :)

Skal prøve å legge inn et bilde her etter hvert...

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Dem hørtes nu veldig gode ut!Må prøves ut en dag ja:)Takk for oppskrifta:)

    SvarSlett
  2. De hørtes gode ut :) Ivar nevnte at du kan lage mat av gresskar, stemme det? Eg vil skjære ut gresskar, men kan ikke lage mat av innmaten, eller eg klare ikke finne ut ka som e ei god oppskrift med gresskar :p

    SvarSlett
  3. Det hørtes godt ut....og hørtes ut som en god trøst når man spiser matpakka en litt for sein dag på skolen! =)

    SvarSlett
  4. Så artig at dere kommenterer på bloggen min :)

    Linda: Ja, jeg har laget litt mat med gresskar, men det er et par år siden nå. Generelt sett kan en vel si at du kan bruke gresskar i de fleste tilfeller hvor du kunne brukt gulrot.

    Jeg er kjempeglad i gresskarsuppe, så det vil jeg virkelig anbefale deg å prøve! Jeg fant en veldig god oppskrift på Tine for et par år siden som inneholdt pesto og creme fraiche som smakstilsetning, men den fant jeg dessverre ikke nå :( Så da anbefaler jeg deg bare å søke på nett, og se etter en oppskrift som inneholder ting du har tro på smaker godt!

    Det er også veldig godt med bakt gresskar som tilbehør til middag. Jeg har bakt det i langpanne sammen med potet, gulrot, hvitløk og lignende. Gresskar får nesten litt søt smak når det bakes, og i tillegg får det en kjempefin gul-oransje farge! :)

    Ellers er jeg også veldig glad i gresskarmuffins! Tror jeg prøvde denne oppskriften en gang, men det er en stund siden så jeg er ikke helt sikker på om jeg husker riktig: http://detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?2342.

    SvarSlett